۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۳, چهارشنبه

ثمود
(باستان‌شناسی قوم ثمود / Histoire de Thamoud)
نوشته‌ی وان دِن براندن / Van den Branden
ترجمه‌ی سید محمدحسین مرعشی
نشر نگاه معاصر، چاپ اول:
1387

این کتاب را بیشتر به دلیل روش کارش گرفتم و خواندم و کمتر به خاطر موضوع‌اش ـ گرچه موضوع آن هم پراهمیت است.
از اسم کتاب می‌توان دانست که ماجرا از چه قرار است و نیازی به توضیح نیست. آن‌چه که من را شگفت‌زده کرد و موجب شد تا این کتاب را بگیرم و وقت بگذارم برای خواندن‌اش، روش فوق‌العاده علمی و حرفه‌ای نویسنده‌ی آن بود در تحقیق پیرامون چنین مسئله‌ای.

کتاب را گرفتم تا بخوانم و برای هزارمین بار بدانم که غربی‌ها بی‌تردید در همه‌چیز و از جمله در «روش تحقیق» و «سواد تحقیق» صدها سال از ما جلوتر اند و ما ـ تا آن‌جا که من دیده‌ام و خوانده‌ام ـ هیچ محقق و پژوهش‌گری نداشته‌ایم و نداریم که بشود او را با پژوهش‌گران درست‌وحسابی ِ غرب مقایسه کرد و در یک حد دانست.

شدیدن مرعوبِ غرب و غربی‌ها هستم! و شدیدن غرب‌زده‌ام! و شدیدن فکر می‌کنم باید ـ مثل آن‌کس که می‌گفت از فرق سر تا نوک پا باید غربی شویم ـ غربی بشویم. و این را بهترین راه می‌دانم برای شناختن خودمان، و شرق و شرقیت خودمان، و فکرمان و روش اندیشه و زندگی‌مان.

آن‌قدر واژه‌به‌واژه‌ی کتاب بادقت نوشته شده، و آن‌قدر برای یافتن خط‌به‌خطِ داده‌های این اثر زحمت کشیده شده، که با روش‌های ما و همت‌هایِ نداشته‌ی ما و بی‌سوادی‌مان هرگز نمی‌شود تصور کنیم که ـ در سال‌های قبل و در این سال‌ها که هیچ ـ حتا تا چند دهه‌ی آینده هم اثری از قلم پژوهش‌گران ایران صادر شود که به اندازه‌ی نصفِ یک چنین کتابی روش‌مندی و دقت و سواد پشتِ آن خوابیده باشد.

این کتاب، مطالعه‌ای‌ست روی چهار هزار سنگ‌نگاشته‌ای که از/درباره‌ی قوم ثمود یافته شده است. کتاب از پنج فصل تشکیل شده: اعراب ثمودی در منابع تاریخی؛ کنکاشی در قوم ثمود؛ ثمود و سنگ‌نگاشته‌های ثمود؛ دین مردم ثمود؛ مجموعه‌ی خدایان.

خواندن کتاب برای همه‌ی آن‌هایی که به دنبال آموختن «روش پژوهش علمی و مدرن» هستند ـ آن‌هم نه به صورت نظری بلکه عملی و در قالب یک کتاب درجه‌ی یک ـ مفید و لبریز از نکته‌های سودمند است. به‌ویژه گمان می‌کنم برای باستان‌شناسان و زبان‌شناسان (متخصصان فرهنگ و زبان‌های باستان) خواندن چنین کتابی مثل نان شب واجب است. ما هزاران هزار سنگ‌نوشته و کتیبه و آثار کهن از زیر خاک بیرون کشیده‌ایم اما کو سواد تا بتوایم بفهمیم که تکه‌تکه‌ی آن‌چه یافته می‌شود، زبانی دارد برای سخن گفتن، و ما فقط باید کلید این زبان را در دست داشته باشیم.

آن‌طور که در منابع پایان کتاب دیدم، نویسنده علاوه بر این کتاب بیش از ده کتاب در همین زمینه‌ها دارد و اساسن گویا یک عرب‌پژوه، متن‌شناس عبری ـ عربی، ثمودشناس، پژوهشگر تاریخ و نوشته‌ها و بازمانده‌های کهن و باستانی اقوام عرب، است.

۴ نظر:

  1. سلام
    من مترجم اين كتاب هستم: سيد محمد حسين مرعشي
    اين كتاب در شرايط دشواري ترجمه شد
    بعد ... ناشري كه چاپ ترجمه آن را پذيرفته بود هشت سال بايگاني اش كرد. و آخر سر به من پس داد. به بهانه ورشكستگي و گرفتاري هاي ديگر ... در عين حال كتابي از حداد عادل را با موضوعي تكراري چاپ كرد. اين كتاب را و دو كتاب ديگر كه مدت دو سال تمام وقت و زندگي مرا پر كرده بود... پس داد. امكان مالي چاپ آن را نداشت. يعني به پول امروز 500هزار تومان. باور مي كردم؟
    ترجمه ها را گوشه اتاق انداختم ... آيينه دق.
    ناشر ديگري بعد از چهار سال ديگر چاپ آن را با توصيه دوستي پذيرفت تنها به اين دليل كه با اين موضوع تا كنون كتابي در ايران منتشر نشده ... و حرفهايي ديگر براي دستمزد ترجمه كه درباره آن سوالي نكرده بودم ...
    كتاب را تايپ كرده و صفحه آرايي شده پس از استخراج نمايه هاي آن سرانجام به ناشري سپردم كه كاسبي بلد نبود. من هم دستمزدي نگرفتم. هيچ. نه براي دوبار چاپ اين كتاب و نه براي كتابهاي ديگرم ... هر چند يكي از آنها را كه از جنبه علمي بسيار با ارزش و ... است به اميد نوشتن مقدمه دوست دانشمندش منتظر چاپ گذارده ...
    اين سرنوشت ترجمه و انتشار اين نوع كتابهاست ... ديگر چه انتظاري براي توليد آن.
    در هر حال از اين كه مورد توجه شما قرار گرفته كمي خستگي 15 ساله ترجمه آن را گرفت. تا به حال هيچ كسي تعريفي از آن ننوشته بود ممنونم خدا نگهدارتان

    پاسخحذف
  2. ببینم اصلا شما می تونید غربی بودن برای من تعریف کنی
    حالا خوب خودت داری تاریخ می خونی این غربی ها هرچه دارند از اسلام دارند اون موقعی که ما تو اوج علم بودیم عالم غرب کجا بود همون غربی هایی که از گرد پای اسب های امپراطوری ایران می ترسیدند الآن که جای خود دارد بعدش هم جنگ های صلیبی و... اتفاق افتاد و اومدن تمدن از ما یاد گرفتن بعدش هم با وجود یه آدمهایی مثل شما اومدن این مملکت رو به غارت بردند و... آنوقت شمایی که خودتونو به اصطلاح غرب زده(!!!)می دونید به این می گین تمدن؟؟؟ درسته تو این مملکت مشکل هست اما کجای دنیا هست که مشکل نداره؟ خلاصه ببخشید اگه سرتونو درد اوردم

    پاسخحذف
  3. همينقدر كه براي اولين بار درباره ثمود به صورت علمي تحقيق كرده اند دستشون درد نكنه. باعث شرمندگي ما مسلمونا و مومنا

    پاسخحذف
  4. باید کتاب راخواندوبدون تعصب قومی از زحماتی که کشیده شده استفاده کرد وباستان شناسان مولفان مترجمان خودمان راترغیب وتشویق به اینگونه کارها کرد

    پاسخحذف